Хижа Яворов

Хижа „Яворов” е разположена в близост до най-обширния алпийски карстов район в Пирин планина  - в местността Поляните на резерват Разложки Суходол. В околностите на хижата има множество планински забележителности, тя е популярна начална точка в маршрута за обхождане на било на северния пирински дял. Хижата целогодишно предлага на своите гости уютна обстановка и  неповторима гледка  към скалния феномен „Стъпалата” (Събиците).

През 1929 г. Туристическо дружество "Пирин" гр. Разлог започва инициативата за построяване на хижа в местността „Суходолски поляни". Първата копка е направена на 12.08.1932 г., с доброволен труд от населението хижата е открита на 6 август 1933 г.

При освещаването на хижата се обявява, че тя ще носи името на поета Пейо Крачолов Яворов, който е бил из тези места като четник. През годините се създават няколко туристически клубове от любителите на планинския туризъм. Това налага построяването на  нова хижа през втората половина на ХХ век. Първата копка  се прави през 1976 г. и се довършва през 1980 г. с безвъзмездния доброволен  труд  на членовете, а също и осезаемата държавна помощ. Официалното откриване става в тържествена обстановка две година по-късно през 1982 година.

Хижа „Яворов” разполага със 70 места -  шест двойни стаи със собствен санитарен възел и сателитна телевизия, един апартамент, четири тройни стаи без санитарен възел и общи стаи. В хижата има постоянно топла вода, отоплява се с  централно парно. Хижата работи целогодишно, а към нея има и ресторант предлагащ топли готвени ястия, салати и скара.

Телефон за контакти - 0896 688 413.

Хижа "Яворов" е най-лесно достъпна от местността Бетоловото, разположена югозападно от град Разлог. От пътя Симитли - Банско има разклон с табела, означаваща завоя вдясно за Бетоловото. Маркираната с жълта маркировка пътека за хижата започва при информационните табели на НП “Пирин”, вляво от шосето след входа на "Пирин голф”. Ако се с автомобил по-добре продължете до края на асфалта, където има уширение, на което да паркирате. В посока към най-близкия рид продължава черен път. Тръгнете по него, но гледайте за пътека вляво, която върви в подножието на оголения след пожара хълм и излиза на маркираната с жълта маркировка пътека в началото на изкачването покрай реката. Маршрутът е добре маркиран, няма опасност от изгубване и макар на места изкачването да е стръмно, преходът не е труден. Разстоянието се разстоянието се взима за около 1 час и малко.

До хижа “Яворов” може да се стигне и от Предела. От спирката на автобусите се продължава по шосето в посока Банско, докато след 1.7 км се достигне разклон вдясно. Върви се още 3 км по асфалт до местността Кулиното. Следва продължително и доста мъчително изкачване, докато се достигне седловината между Даутов и безименния връх североизточно от него. Приятно спускане към към долината на Окаденска река разнообразява продължителното катерене, но трябва да се внимава, тъй като на моменти пътеката като че ли се губи. След реката започва ново, този път последно изкачване, с което се заобикаля рида западно на хижа “Яворов" и се стига до крайната точка от маршрута.